Kom helskindet igennem julemåneden.

Mange går allerede nu og gruer for den kommende julesæson.

Hvordan skal du komme helskindet igennem julemåneden, og ikke tage alt det på, som du måske allerede har tabt??

Julemåneden er for mange en måned med masser af hygge og god/usund mad.

Du bliver inviteret til den ene efter den anden sammenkomst, julefrokost, julehygge og æbleskiver på arbejde, i vuggestuen, i børnehaven, i skolen, i fritteren, som alle har det til fælles, at der skal indtages rigelige mængder af mad og drikke.

Der er desuden brunkager/slik i alle butikker/fritidsordninger/banker etc., og dette startede allerede i november måned…

Det er en udfordring uanset hvilken slags kost du spiser til dagligt.

Du kan vælge at påtage dig offer rollen, som det chanceløse offer, der bliver overfaldet af alle de søde julekager, slik etc.

Eller du kan tage dig selv alvorligt. Hvis du har brugt lang tid på at ændre dine madvaner, er julen en udmærket styrkeprøve til at se, hvor langt du er kommet på madfronten.

At have et mål om at leve 100 % uden søde sager, vin etc. er dog lige at sætte barren for højt.

Du kan stadig slække lidt på dine krav, og komme helskindet gennem julen.

Du skal lave en realistisk plan for julemåneden.

Hvad er dit mål for december måned?

  • Vil du give dig selv los, og bekymre dig om sundhed igen til januar?
  • Eller vil du have som mål, at vægten ikke stiger?

 

Der er nogle dage i december måned som du må se som undtagelser. For mig er det som regel julefrokosten, Juleaften og nytårsaften.

Ved at du selv vælger bestemte sammenkomster til, får du din hjerne med over på din side. Det er jo ikke snyd eller synd for dig, da det er et bevidst valg du har gjort dig.

Selvom du har nogle dage, hvor kosten afviger fra sædvane, skal du passe på at det ikke breder sig til flere og flere dage.

Pas på at du ikke begynder at tænke mørke tanker, som at du skal spise mindre eller straffer dig selv for at du har spist forkert.

De mørke tanker leder kun en ting med sig, nemlig at du ikke bliver ordentligt mæt, og derfor ikke kan stå imod alle julens fristelser.

Hvem kender ikke at man skal ned og handle ind på tom mave. Det er utroligt alle de ekstra søde og usunde ting, man får ned i indkøbskurven. Eller du lige nupper et par brunkager, og inden børnene når at få en, har man tømt skålen.

Så spis dig sund og glad i det sunde mad, ikke noget med at spare. Jo mere sulten du er, jo mere usundt spiser du !

I julemåneden er en oplagt ide at få gået et par ekstra ture. Efter fx julefrokosten, og tag endelig hele familien/vennerne med. Alle har godt af at få rørt sig efter et solidt måltid mad.

Aller aller vigtigst i Julemåneden:

Husk at nyde nuet.
Du har lagt en god strategi, og du holder dig nogenlunde til den, og det kan du være mega stolt af.

Du kommer til at lykkes med at komme igennem julen med dine sunde vaner i behold.

Så nyd de afvigelser der er.
Vælg at det er en gave, ikke en restriktion.

Drop enhver mørk tanke/drop din indre kritiker, om dårlig samvittighed, og nyd hver en planlagt bid mad.

Jo mere du gør dit mad forkert eller forbudt, jo mere har du rent faktisk lyst til at spise det, så få lavet en fantastik strategi for december måned for DIG. Sæt den op et sted hvor du ser den daglig, det kan være på badeværelses spejlet, køleskabet etc.

Rigtig god julemåned.

Knus Pia Engdal

Denne artikel har jeg skrevet til Mette Holms Univers https://psykologiuniverset.dk/category/kostvejleder/

Du kan læse flere fantastiske artikler på denne blog, både om selvkærlighed, historier fra virkeligheden etc

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *